Basikal Melaka ingin mengucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara Ke-57. Semoga warisan basikal tua akan terus lestari dengan penuh sinergi. Bersama kita berjuang demi memartabatkan warisan dan budaya bangsa! - Admin Basikal Melaka

Ahad, 20 Disember 2009

Menghayati dan mendekati "Muzium Hidup" di Kampung Morten, Melaka

Kg. Morten yang terletak di tengah-tengah Bandaraya dan di pinggir Sungai Melaka dianggap sebagai "Muzium Hidup" kerana penduduknya masih mengekalkan warisan, senibina, cara hidup dan budaya sejak ianya dibuka pada tahun 1922. KBTBB sempat singgah membawa Sdr. Alex untuk bertandang di salah sebuah rumah warisan dan muzium yang dimiliki oleh Tuan Haji Ibrahim yang sering dilawati pelancong luar dan dalam negara. Kampung warisan yang mengambil bersempena nama seorang Inggeris yang bernama Joseph Frederik Morten yang pernah bertugas sebagai Pesuruhjaya Tanah Inggeris satu waktu dahulu kini dihuni oleh lebih 100 buah keluarga/rumah. Menurut sejarah awal kampung ini telah diterokai oleh Datuk Othman Md. Nor yang dahulunya nama kampung ini lebih dikenali sebagai Kampung Baru kerana kebanyakkan penduduknya berpindah dari Kampung Jawa.

Rumah warisan milik Tuan Haji Ibrahim menghimpunkan banyak koleksi antik seperti pakaian songket, perkakas dapur, katil, pinggan mangkuk, barang-barang hiasan dan sebagainya. Keunikkan senibina rumah yang ada di sini bercirikan senibina rumah Melaka dengan mengetengahkan identiti tradisonal yang dikekalkan originalitinya untuk ditatap oleh generasi akan datang. KBTBB sering membawa tetamu dan sahabat yang datang berkayuh untuk melihat sendiri bagaimana barang-barang lama dipulihara dan dipamerkan kepada pengunjungnya. Secara tidak langsung akan memberi idea dan cara untuk menghargai warisan bangsa yang tidak ternilai ini.

Rombongan KBTBB tiba di perkarangan rumah warisan milik Tuan Haji Ibrahim yang menghimpunkan banyak koleksi antik yang berharga.

Sdr. Sanim (NBT) mengiringi Sdr. Alex untuk sessi lawatan ke Kampung Morten.

Basikal tua disusun kemas di hadapan rumah Tuan Haji Ibrahim.

Melihat landskap dan hiasan bunga yang menghiasi rumah.

Pemilik rumah warisan, Tuan Haji Ibrahim begitu ramah memberikan penerangan dan berkongsi maklumat bersama pengunjung.

Pertemuan dua saudara antara dua negara pada sidang media (heheeee)...asalnya dua-dua dari Perkalongan tapi salah sorang dah berhijrah ke Malaysia.

Kenangan di Kampung Morten diabadikan dengan foto beramai-ramai.

5 Laksamana Melaka yang terbaharu bakal melestarikan dunia basikal tua pada 2010 dengan aksi "kesaktian" masing-masing.

1 ulasan:

Mr GB berkata...

salam.........besar punya....

5 jejaka tu tengah berdoa agar hujan tak turun......hahahaaa