Basikal Melaka ingin mengucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara Ke-57. Semoga warisan basikal tua akan terus lestari dengan penuh sinergi. Bersama kita berjuang demi memartabatkan warisan dan budaya bangsa! - Admin Basikal Melaka

Rabu, 23 Disember 2009

KBTBB Menerima Penghargaan dari wakil KOSTI dan KOBA sebagai tanda persahabatan 2 negara

KBTBB yang aktif berjuang memartabatkan basikal tua di Bandaraya Warisan Dunia - Melaka sering mendapat perhatian daripada semua pihak termasuk negara jiran kita Indonesia. Lawatan Sdr. Alex dari Jakarta ke Melaka pada 4hb-7hb Disember lalu begitu bermakna dan bersejarah bagi KBTBB kerana telah dapat mewujud dan menjalinkan persahabatan antara kedua negara iaitu Malaysia dan Indonesia. Kunjungan beliau ke Melaka telah memberikan petanda baik untuk kedua-dua negara mengadakan jalinan dan memperkukuhkan komuniti basikal/sepeda tua di peringkat lebih tinggi. Sdr. Alex yang menjadi wakil KOSTI dan KOBA sudah pasti akan membawa pulang berita baik dan gembira ini untuk seluruh komuniti basikal/sepeda tua di Indonesia. Bagi KBTBB pula sudah tiba masanya untuk memperkasakan Kelab basikal tua yang dianggotai hampir 50 orang ahli ini untuk bergerak lebih progresif dan merancang acara yang lebih besar dan berkesan pada 2010.

Dalam masa yang singkat KBTBB sudah cukup bersedia dan matang untuk mengharungi cabaran yang lebih besar pada tahun 2010. Pada tahun ini (2009) sahaja lebih daripada 20 acara telah berjaya dilaksanakan oleh KBTBB untuk ahli-ahlinya. Mengambil sedikit pengalaman daripada KOBA, Sdr. Alex menyatakan bahawa ahlinya bermula dengan 30 orang ahli dan berkat usaha gigih mereka kini ahlinya melebihi 500 orang di Jakarta. Seperti juga KBTBB, Kelab ini dahulunya bergerak dengan 30 orang ahli dan tidak mustahil bakal mengikut jejak KOBA suatu hari nanti. KBTBB yang tidak pernah dikenali oleh komuniti basikal tua suatu masa dahulu, kini mampu bergerak aktif setanding kelab-kelab basikal tua yang telah lama wujud di Malaysia. Semuanya itu daripada hasil usaha berganda (result-oriented) dan bukanlah hanya dari kata-kata yang indah dan penuh propaganda. Kuncinya ialah kita harus BERANI BERUBAH dan membuat PEMBAHARUAN serta KELAINAN.

Kepada semua pembaca dan pengunjung blog KBTBB terima kasih di atas sokongan padu anda semua! Terlalu banyak nama dan individu untuk dinyatakan. TERIMA KASIH kami ucapkan! KBTBB sentiasa menantikan kehadiran anda semua ke Batu Berendam, Melaka pada acara-acara seterusnya. Sekurang-kurangnya masyarakat dan orang luar tahu bahawa setidak-tidaknya ada 1 tempat dan negeri di Malaysia masih mempertahankan warisan basikal tua dan aktif dengan pelbagai aktiviti basikal tuanya. Negeri bertuah itu adalah MELAKA! Kerana di sini semuanya akan bermula...

Rombongan KBTBB selamat tiba di Pengkalan Utama KBTBB di Batu Berendam, Melaka.

Setibanya di Pengkalan, hidangan makan tengahari telah tersedia untuk semua peserta dan tetamu.

Selesai makan tengahari, Sdr. Alex sempat memberikan ucapan dan bercerita tentang pengalaman dan pendapat beliau mengenai basikal tua di negaranya. Beliau juga sempat memberikan nasihat dan kata-kata semangat untuk ahli-ahli KBTBB dan para tetamu.

Sessi soal jawab dan bertukar pandangan dan pengalaman antara Sdr. Alex dan ahli-ahli KBTBB.

Acara perpisahan - Sdr. Alex (KOSTI & KOBA) bertukar-tukar cenderahati dan penghargaan bersama Sdr. Alias (Pengerusi, KBTBB).

Sdr. Ikhwan (Basikal Malaya) juga menerima penghargaan atas usahanya memertabatkan basikal tua daripada Sdr. Alex yang mewakili KOSTI dan KOBA.

Menerima lencana penghargaan daripada KOBA sebagai tanda persahabatan antara kedua kelab/komuniti (KBTBB - KOBA).

Sdr. Ikhwan (Basikal Malaya) juga menerima lencana penghargaan daripada Sdr. Alex wakil KOBA.

Tiada ulasan: