Basikal Melaka ingin mengucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara Ke-57. Semoga warisan basikal tua akan terus lestari dengan penuh sinergi. Bersama kita berjuang demi memartabatkan warisan dan budaya bangsa! - Admin Basikal Melaka

Isnin, 28 Disember 2009

Jemputan Acara Kayuhan Klasik di ambang 2010 eksklusif bersama Datuk Seri Ali Rustam (Ketua Menteri Melaka)

Sebelum berlabuhnya tirai acara & aktiviti pada tahun 2009, KBTBB sempat merancang 1 lagi acara penutup dengan menjemput Datuk Seri Ali Rustam (DAR) untuk berkayuh bersama-sama ahli-ahli KBTBB bersempena sambutan tahun baru 2010 yang akan dilangsungkan di Dataran Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) Ayer Keroh, Melaka pada malam Khamis, 31hb Disember 2009. Jemputan yang dihantar sendiri oleh AJK KBTBB pada 19hb Disember yang lalu di kediaman rasmi beliau di Ayer Keroh, Melaka telah diterima sendiri oleh beliau dengan penuh rasa gembira. Melihat kelibat wakil KBTBB diruang tamu kediamannya DAR menyapa kami dengan berkata "Oooo...nie basikal tua yer?...Batu Berendam?...jemput-jemput...apa hal nie?". "Yer tuk...kami dari Batu Berendam..." jawab Sdr. Jebat. Kehadiran wakil KBTBB yang diketuai oleh Sdr. Ikhwan, Sdr. Jebat, Tok Penghulu, Chegu Sahaari , Wawa dan En. Ismail berjumpa DAR adalah untuk menyampaikan hasrat ahli-ahli KBTBB untuk berkayuh bersama-sama beliau pada malam tahun baru (2010).

Pada mesyuarat Jawatan Kuasa Induk Penyelarasan Acara Sambutan 2010 malam tadi (28hb Disember) di Seri Bendahara (Ayer Keroh Melaka), KBTBB akan mengetuai acara kayuhan pada malam 31hb Disember 2009 bersama semua Exco-exco Kerajaan dan VVIP mengiringi Ketua Menteri Melaka berkayuh di sekitar Bandaraya selepas jam 12:00 tengah malam. Acara penyerahan basikal tua sebagai Penghargaan 1 Dekad Pemerintahan Datuk Seri Ali Rustam pula akan diadakan di Dataran Taming Sari pada pukul 11:30 malam sejurus sebelum acara "Countdown 2010" seperti yang dipersetujui. Pihak penganjur juga akan mengadakan cabutan bertuah kepada sesiapa yang hadir berbasikal pada malam tersebut.

Menurut Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka iaitu Datuk Zainal, acara pada malam tersebut akan dimeriahkan dengan menjemput lebih 1000 peserta berbasikal yang terdiri daripada belia, kelab-kelab basikal, agensi Kerajaan, syarikat swasta dan sebagainya untuk berkayuh bersama Ketua Menteri (DAR). Beliau juga berhasrat untuk mengumpulkan lebih 1500 peserta berbasikal pada malam tersebut sebagai acara permulaan Kempen Berbasikal Bersama Rakyat yang akan diperkenal dan dipromosikan oleh Kerajaan Negeri Melaka pada masa hadapan. Kepada semua sahabat-sahabat kami amat-amat berbesar hati untuk menjemput anda semua bersama-sama KBTBB memeriahkan acara pada malam 31hb Disember 2009.

Maklumat acara adalah seperti berikut:-

9:30 malam
Berkumpul di Pengkalan KBTBB di Batu Berendam untuk sesi taklimat.
9:40 malam
Berkayuh ke Bandaraya Melaka menuju ke Dataran Taming Sari dan berehat sebentar dan bergambar di Bangunan Merah.
11:00 malam
Persiapan untuk Majlis Penyerahan Basikal Tua untuk Ketua Menteri Melaka (DAR).
11:30 malam
Majlis Penyerahan dan Ucapan dari Ketua Menteri Melaka serta Cabutan Bertuah.
12:00 tengah malam
Acara pertunjukkan Bunga Api di hadapan Eyes on Malaysia.
12:10 tengah malam
Acara Kayuhan bersama Ketua Menteri Melaka (DAR) dimulakan. Berkayuh di sekitar Bandaraya Melaka sejauh 8km, laluannya akan ditentukan oleh Polis Trafik dan Marshall mengikut "route" yang akan dipersetujui DAR.
1:30 pagi
Penyampaian Sijil dan Tamat.

Sdr. Fadil menyampaikan surat jemputan rasmi kepada Datuk Seri Ali Rustam di kediamannya di Seri Negeri, Ayer Keroh Melaka pada 19hb Disember 2009. Wakil KBTBB diwakili Sdr. Ikhwan, Sdr. Jebat, Chegu Shaari, Tok Penghulu, Sdr. Fadhil dan Wawa.

DAR meluangkan masa untuk bersama-sama wakil KBTBB berbincang dan diberi penerangan oleh Ketua Projek KBTBB, Sdr. Ikhwan tentang program dan aktiviti basikal tua di Melaka. Sdr. Ikhwan juga menyampaikan hasrat dan hajat ahli-ahli KBTBB untuk berkayuh basikal bersama DAR dan menyampaikan penghargaan sempena 1 Dekad Pemerintahan beliau.

Wakil KBTBB begitu serius mendengar pendapat dan nasihat daripada DAR mengenai KBTBB dan peranan yang boleh dilaksanakan bersama untuk kepentingan seluruh rakyat dan negeri Melaka. KBTBB kini mengalas tugas yang lebih berat dan mencabar untuk mempromosikan basikal tua dan budaya berbasikal di Melaka seperti yang dihasratkan oleh DAR.

Tiada ulasan: