Basikal Melaka ingin mengucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara Ke-57. Semoga warisan basikal tua akan terus lestari dengan penuh sinergi. Bersama kita berjuang demi memartabatkan warisan dan budaya bangsa! - Admin Basikal Melaka

Selasa, 20 Julai 2010

Malaysia harap sepeda eratkan jalinan persahabatan dengan Indonesia - Tribunnews.com

TRIBUNNEWS.COM, JAKARTA - Hadir dalam acara Konggres Sepeda Indonesia 2010, adalah suatu pengalaman berharga dan tidak terlupakan bagi Ikhwan Ibrahim, Ketua Projek, Kelab Basikal Tua Batu Berendam, Melaka, Malaysia. Dia berharap gelaran ini bisa dijadikan alat silaturahmi antara negaranya dan Indonesia. Datang sebagai wakil peninjau negeri jiran, Ikhwan mengakui bersepeda kali ini memunculkan kesan mendalam. "Kesan, sebenarnya persahabatan yang terjalin ini bukan baru. Saya sudah pun banyak mengikuti even-even di Indonesia, atas undangan sahabat-sahabat di Jakarta, di Bandung, Bali, dan saya lihat basikal ini sudah menjadi alat media yang menghubungkan Malaysia dan Indonesia," harapnya, saat ditemui Tribunnews.com, di Senayan, Jakarta, Minggu (18/7/2010).

Dia juga menyatakan kedepannya persahabatan ini akan dilanjutkan dalam pertemuan serupa di Malaysia. "Target saya, Insyaallah pada tahun depan kita akan adakan satu lagi acara kayuhan 2 negara, dengan Indonesia. Dan mereka sudah memantau wakil seramai 64 orang, dan untuk beramai-ramai berkayuh basikal tua di negeri Melaka," ujarnya. Seperti ditandaskannya, tahun depan dirinya bersama teman komunitas sepeda Malaysia hendak mengikat terus tali persahatan Indonesia dan Malaysia. "Pada tahun depan lagi kita merancangkan satu lagi acara yang melibatkan 2 negara ataupun lebih di Malaysia, insyaallah," tambahnya.

Laporan Wartawan Tribunnews.com, Andri Malau
http://www.tribunnews.com/2010/07/18/malaysia-harap-sepeda-eratkan-jalinan-persahabatan-dengan-indonesia

1 ulasan:

Sepeda Tua Johor Bahru berkata...

Tahniah Bro....Atas udaha yang tuah lakukan. Semuga dengan adanya usaha sebegini semangkin erat persaudaraan antara Malaysia dan Indonesia, khususnya pengiat sepeda tua.

InsyaAllah kami di KSTJB akan sentiasa membantu usaha kalian. Dan kami juga sedang berusaha untuk menghantar wakil keIndonesia di tahun hadapan. nantikan saja....