Basikal Melaka ingin mengucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara Ke-57. Semoga warisan basikal tua akan terus lestari dengan penuh sinergi. Bersama kita berjuang demi memartabatkan warisan dan budaya bangsa! - Admin Basikal Melaka

Ahad, 25 Oktober 2009

Kayuhan "pemanas badan" KBTBB berjaya menambat dan menawan hati generasi muda

Basikal Tua...Warisan Generasi Muda! Itulah tagline (cogan-kata) yang menjadi misi utama KBTBB untuk melihat basikal tua terus lestari dan diwarisi generasi muda... kini telah mula menampakkan hasilnya. Kayuhan "pemanas-badan" yang diadakan bersempena Majlis Rumah Terbuka dan Sambutan Aidilfitri KBTBB pada 17hb Oktober yang lalu telah disertai 22 orang peserta dari Negeri Perak dan Selangor. Paling menarik kayuhan kali ini disertai oleh peserta termuda sekali ialah Adik Ayu Izzati (anak buah Sdr. Ikhwan/BM) yang berumur 7 tahun. Antara yang turut serta berkayuh ialah Sdr. GB, Sdr. Fadhil, Sdr. Fazil dan Sdr. Roy dari Perak manakala Sdr. Along diiringi oleh adik lelaki, anak lelaki dan anak perempuannya serta Mr. Ong hadir bersama beberapa sahabatnya dari Klang, Selangor.

Dengan semangat 1Malaysia yang tinggi dan paling penting ialah dengan semangat 1Hati, seramai 22 peserta diiringi oleh Otai Chemek bersiap sedia memulakan acara kayuhan. Setelah diberi taklimat oleh Sdr. Jebat yang bertindak sebagai ketua rombongan dan bertanggungjawab mengkordinasi laluan trafik rombongan mula berkayuh tepat jam 6:30 petang menuju ke Bandar Melaka seperti yang dirancang.

Ahli-ahli KBTBB bersama-sama tetamu berkayuh meninggalkan Batu Berendam menuju ke Bandar Melaka dengan penuh semangat setia kawan.

Sdr. Along Klang bersama basikal Hopper kesayangannya...turut menemani ialah anak lelakinya yang berbaju putih sambil diekori oleh geng-geng dari Perak bersama ahli-ahli KBTBB.

Adik Ayu Izzati merupakan peserta paling muda pernah mengikuti acara kayuhan anjuran KBTBB. Walaupun basikalnya kecil tetapi semangat dan kemampuannya setanding peserta dewasa. Pergerakkan adik Ayu sentiasa dikawal dan dipantau oleh ahli-ahli KBTBB yang lain demi menjaga keselamatannya.

Pak Hassan Tukang dan Wawa tiba awal di hadapan Bangunan Merah kira-kira jam 7:00 malam. Alhamdulillah rombongan KBTBB selamat tiba tanpa ada sebarang halangan dan kerosakkan.

Setibanya di hadapan Bangunan Merah basikal tua yang disusun menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara. Ternyata kehadiran basikal tua di lokasi ini memberi peluang kepada peminat basikal tua bertanya dan berkongsi pengalaman dengan sesiapa sahaja termasuk pelancong sambil mengilangkan rasa penat berkayuh.

Walaupun sudah gelap namun masih ramai pelancong yang lalu lalang meluangkan masa untuk menatap koleksi basikal tua yang dimiliki oleh ahli-ahli dan sahabat KBTBB.

4 sekawan (dari kiri Sdr. Fadhil, Sdr. Fazil, Mr. GB dan Sdr. Roy) dari Perak. 4 anak muda ini sememangnya bukan calang-calang orangnya. Walaupun muda mereka mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang luas serta sanggup memandu lebih 400km ke Melaka. Koleksi basikal yang dimiliki mereka juga tidak kurang hebatnya...sewajarnya kita patut berbangga dengan koleksi basikal masing-masing. Perasaan "bangga" itu perlu...sama seperti kita "bangga" menjadi anak Malaysia apatah lagi mempertahan dan melestarikan basikal tua untuk warisan bangsa.

Bandar Melaka bermandikan cahaya...dan cuaca dingin diwaktu malam tenyata menyegarkan semua peserta yang mengikuti rombongan KBTBB pada kayuhan kali ini. Sewajarnya kita harus menghargai keindahan dan kecantikkan yang di miliki oleh negara kita (Melaka) yang bertaraf dunia setanding dengan lokasi berprestig pelanconganan luar negara. KBTBB kini dalam usaha mempromosikan negeri Melaka akan menggandakan usaha bekerjasama dengan pelbagai agensi di masa hadapan.

Tiada ulasan: